Вчера на сайте Укр правде была статья
Хто увійде в імперію облгазівhttp://www.epravda.com.ua/publications/ ... 14/557887/Сегодня её уже нет.
Выкладываю сюда - "рукописи не горят"
Хто увійде в імперію облгазівДанило Нестеров, ЕП — Понеділок, 14 вересня 2015, 23:29
Версія для друку
Коментарі
0
Дмитро Фірташ. Фото
Газопостачальні організації - облгази та міськгази - заборгували "Нафтогазу" великі кошти. Ця заборгованість збільшується.
Облгази мотивують це тим, що норми споживання та виробничо-технічні витрати газу занижені.
У конфлікт потрапили нові збутові структури облгазів, які були виключені з алгоритму оплати спожитого населенням газу.
Перше кільце почало змикатися навколо газопостачальних організацій рік тому.
У серпні 2014 року Кабмін видав постанову, якою знизив норми споживання удвічі. У травні світ побачила ще одна постанова із зниженням норм ще удвічі.
/таблица/
У 2014 році в Україні було близько 16 млн сімей (без АРК). З них у 10 млн встановлені лічильники газу, ще 6 млн сімей користується ним без лічильників.
Далі можна вирахувати кількість господарств з різною чисельністю осіб, що не мають лічильників. Наприклад, 1,5 млн сімей без лічильника, у яких є три особи. Так можна порівняти середні показники з різними нормами споживання на місяць.
/таблица/
Різниця в розрізі року показує, що нинішні норми споживання відрізняються на 1 млрд куб м і 2 млрд куб м відповідно. Тобто завдяки двом постановам Кабміну з балансу "споживання" облгазів було "зрізано" газу десь на 200 млн дол і 400 млн дол відповідно в нинішніх цінах імпорту.
Ще 1 млрд кубів облгази втратили у березні 2015 року. Тоді було затверджено газовий баланс. Документ передбачав зниження технологічних витрат газорозподільчих підприємств з 1,844 млрд куб м у 2014 році до 0,751 млрд куб м у 2015 році. Це ще мінус 200 млн дол в цінах імпортованого газу.
Схоже, це і є джерела формування 20-відсоткового зниження споживання газу. Саме це і є причиною нинішнього конфлікту між власниками газорозподільчих та збутових організацій, "Нафтогазом" та НКРЕКП.
Можливо, метою зниження норм споживання і технологічних витрат була турбота про фінансовий стан "Нафтогазу". НАК намагався позбавити облгази частини ресурсу, з яким вони могли вийти на ринок промислових споживачів.
Можливо, це був тиск на олігархів, зокрема, Фірташа, ЗМІ якого демонструють опозиційність. Не можна виключати, що ці кроки були сплановані для поступового позбавлення газорозподільчих організацій права користуватися мережами.
Війна без видимої перемоги
Навіть якщо це робилося заради турботи про "Нафтогаз", то це не спрацювало. Значна частина боргу газорозподільчих організацій сформована технологічними витратами, пов'язаними з доставкою газу від магістрального газопроводу до плити.
"11 серпня 2015 року борг ПАТ і ВАТ перед "Нафтогазом" становить 6,543 млрд грн. Найбільшу заборгованість перед компанією ПАТ і ВАТ мають за газ, використаний на технологічні витрати та нормовані витрати. Ця заборгованість становить 4,541 млрд грн", - повідомляє прес-служба НАК.
В облгазах мотивують збільшення боргів тим, що знижені норми не відповідають реальному споживанню, і перевитрати перекладають на технологічні витрати.
"Оскільки розмір технологічних витрат та нормованих втрат газу є балансуючою величиною у структурі загального балансу використання газу, після необґрунтованого зниження норм облгаз змушений відображати більші обсяги технологічних витрат та нормованих втрат газу, ніж затверджено Міненерговугілля на 2015 рік, однак чітко в межах розрахункових величин.
Це призводить до того, що облгази при закритті щомісячного балансу газу відображають більші обсяги технологічних витрат, ніж закладені в тарифі газорозподільчої компанії", - говорить заступник голови правління з обліку газу ПАТ "Київоблгаз" Дмитро Новицький.
Слід відзначити, що, "зрізавши" технологічні витрати, уряд потрапив у незручну ситуацію. Це було проведено директивно, тому що існуючі нормативні документи, якими регулюються розрахунки цих витрат, не змінювалися.
Натисніть для перегляду файлів (doc)
Конфлікт загострюється, бо обсяги технологічних витрат закладаються у тариф.
"Вартість газу, який використовують ПАТ і ВАТ на технологічні потреби та нормовані витрати, є складовою тарифу ПАТ і ВАТ на послуги з транспортування газу розподільчими мережами. Цей тариф по кожному ПАТ і ВАТ розраховує НКРЕКП. У разі недостатності затверджених тарифів ПАТ і ВАТ повинні звертатися до НКРЕКП щодо їх перегляду", - зазначають у прес-службі НАК.
Чи справді витрати і споживання не відповідають встановленим нормам, і чи отримують облгази збитки, не відомо. У будь-якому разі є конфлікт інтересів.
З нормами споживання не все однозначно. За даними джерела ЕП, зниження норм споживання відбулося внаслідок перегляду витрат. Річ у тім, що розрахунки часто не відповідають дійсності: навряд чи кожен споживач кип'ятить 232 літри води на місяць. Тут також слід відзначити тандем НКРЕКП - Міненерговугілля.
"Міністерство вважає, що це неадекватні цифри, тобто обсяги технологічних витрат і нормованих втрат газу для підприємств з газопостачання і газифікації завищені. Тому Міненерговугілля затверджує значно нижчі від розрахункових граничні розміри витрат і втрат", - зазначає Дмитро Новицький.
Через поступове накопичення боргів НКРЕКП втягнула у з'ясування стосунків нові збутові структури, утворені поруч з міськгазами та облгазами.
Ці формально незалежні "дочки" облгазів не успадковували боргів газорозподільчих підприємств. Початок їх роботи - 1 липня. НКРЕКП же прийняла дві постанови - №1558 і №1559, якими виключила ці структури з розрахунків за газ.
Натисніть для збільшення
За постановами НКРЕКП, нові продавці газу населенню, які не ведуть іншої діяльності, крім збуту газу абонентам, не змогли отримувати гроші за свої послуги. Ці кошти перекидалися "Нафтогазу" на погашення заборгованості.
"Нова формула алгоритму вперше була застосована при затвердженні на липень 2015 року нормативів перерахування коштів поточних рахунків із спеціальним режимом використання усіх гарантованих постачальників.
З липня НАК отримує кошти з усіх поточних рахунків із спеціальним режимом використання за газ, використаний ПАТ і ВАТ за договорами категорії "технологічні та нормовані витрати", - зазначають у прес-службі "Нафтогазу".
Проте не все так однозначно. За даними джерела ЕП, спочатку домовленість між газорозподільчими організаціями виглядала інакше. Було домовлено, що заборгованість облгазів буде погашатися, у тому числі - з нових збутових організацій. Однак є складність в бухгалтерському обліку.
"Нафтогаз" не може правильно класифікувати кошти, отримані від збутових компаній, бо вони тільки продають газ населенню, а технологічні витрати - це проблема газорозподільчих організацій. Тому була досягнута домовленість про укладання угод поручительства, які б дозволяли НАК отримувати ці кошти.
Як повідомили у НАК, з 42 суб'єктів такі угоди мають чотири. За даними джерела ЕП, є окремі облгази, які визнають заборгованість і готові її сплатити. Однак нові алгоритми не спрацьовують. Через те, що відповідні угоди укладені тільки невеликою кількістю суб’єктів, НАК не може прийняти ці кошти.
"З метою виконання постанов НКРЕКП від 14 травня 2015 року №1558 та №1559 та врегулювання договірних відносин з контрагентами, а також для правильного відображення в бухгалтерському обліку коштів "Нафтогаз" направив на адресу ПАТ і ВАТ та ТОВ і ДП усі документи - додаткові угоди та інформаційні листи.
Глава "Нафтогазу" Андрій Коболєв. Фото rbc.ua
Підписання угод відбувається повільно. Від окремих контрагентів НАК отримує відмову і на їх вимогу змушена повертати кошти", - зазначає прес-служба НАК.
Тобто постанови НКРЕКП діють не завжди. Гроші ходять колом: із збутових компаній в НАК і навпаки. За даними джерел, алгоритм невдовзі переглянуть, і збутові підприємства зможуть сплатити зарплату працівникам. На цьому тлі газорозподільні і постачальні компанії говорять про зрив підготовки до зими.
Газова дошка населення
Очевидне протистояння між газорозподільними і газопостачальними організаціями та НКРЕКП і Міненерговугілля. Перші наголошують на необґрунтованості технологічних норм і заниженні норм споживання, а НКРЕКП підкреслює закритість перших і каже про готовність збільшити норми за умови допуску до збутових баз.
Облгази - проти. Регулятор же просто вичікує, зазначаючи, що і при нинішніх нормах облгази мають надлишкові обсяги газу. Алгоритм розподілу коштів повинен діяти до повного погашення заборгованості ПАТ і ВАТ за газ, спожитий у попередніх періодах за договорами "технологічні та нормативні витрати".
Найбільше потрібно це НАК, який не може отримати борги і купити газ на зиму.
На ці події варто подивитися крізь призму нового закону про ринок газу, який містить 213-ту поправку. Згідно з нею, приватні газорозподільні підприємства не можуть користуватися державними мережами безплатно. Щоправда, існує принаймні два можливі сценарії передавання мереж.
Перший приписують міністру енергетики Володимиру Демчишину. Він відстоює створення держпідприємства на кшталт "Нафтогазмереж", яке буде опікуватися державними мережами. Другий - прем'єру, який хоче передати їх ДК "Газ України".
Володимир Демчишин. Фото kmu.gov.ua
Як складуться пазли, незрозуміло, але нарощення боргів газорозподільчих підприємств може бути частиною ширшої гри. "Нафтогаз" може продавати свої борги не тільки ТКЕ. Чому не можна продати борги облгазів?
Якщо це відбудеться, то контроль над державною частиною мереж матиме керована державна компанія, а нові газопроводи буде утримувати новий склад акціонерів газорозподільчих підприємств.
За великим рахунком, компаній, що реалізують газ населенню, може бути скільки завгодно, а
контролювати мережі та утримувати інфраструктуру з транспортування будуть нехай ті самі олігархи, що й зараз, але з новим партнером. Це цілком можуть бути люди з числа оточення президента.ИМХО, причина исчезновения статьи - последний абзац. /выделено мной/